sunnuntai 29. toukokuuta 2011

Kokeet – done, koulu – finished (melkein)

Kuten Suomessakin, täällä kouluvuosi loppuu touko- ja kesäkuun vaihteessa. Mutta kuten muistaakseni olen joskus aiemmin kertonut, lomat ja kokeet menevät aivan eri tahtiin. Täällä kesäkuun ensimmäinen viikko on half term holiday, toisin sanoen siis lomaa. Sen jälkeen aloitetaan jo seuraavan vuoden, A2-tason, opiskelut. Varsinainen kesäloma, joka kestää kuusi viikkoa, alkaa vasta heinäkuun lopulla. Kokeet, joita on keskimäärin kaksi vuodessa oppiainetta kohden ja jotka ovat samalla ylioppilaskokeet, ovat keväisin ja talvisin. Olen kertonut englantilaisesta koulujärjestelmästä aiemmin tarkemmin.

    Meidän koulussamme ei ollut lukulomaa, vaikka useissa englantilaisissa kouluissa sellainen on. Meidän ei kuitenkaan tarvinnut mennä enää niiden aineiden oppitunneille, joista meillä oli jo ollut koe. Tämä tarkoittaa sitä, että reilun viikon aikana, siis kokeitteni alettua, olen mennyt kouluun joko kokeeseen tai vain yhdelle oppitunnille.
    Minulla oli kaksi matikan koetta, taloustiedon koe, general studies -koe ja ranskan suullinen koe. Lisäksi minulla on ranskan kirjallinen koe heti lomalta palattuani 6. kesäkuuta. Ensimmäinen kokeeni oli ranskan suullinen koe tämän kuun (toukokuu) alussa. Se oli täysin erityyppinen koe kuin muut kokeeni.
    Itse koe kestää 15 minuuttia, ja se koostuu neljästä eri osasta. Ensimmäiset viisi minuuttia käsitellään korttia, joka valitaan ennen koetta kolmesta eri vaihtoehdosta. Siinä on viisi kysymystä, joihin valmistellaan vastaukset 20 minuutin aikana ennen itse koetta, tietysti ilman apuvälineitä. Kortin käsittelyn jälkeen käytetään kolme minuuttia aiemmin valittujen aiheiden käsittelyyn, joihin on voinut valmistautua ennen koetta, mutta koetilanteessa kaikki pitää muistaa ulkoa. Loppuaika käytetään keskusteluun, tai oikeastaan haastatteluun. Eli kokeen pitäjä kysyy kysymyksiä, joihin pitää vastata mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman pitkästi sen kummempia miettimättä.
    Kokeen aiheina ovat uudet teknologiat (mm. matkapuhelimet ja internet), nuorisokulttuuri, hyvinvointi (urheilu, terveys, lomailu) ja ihmissuhteet (perhe ja ystävät). Kirjallinen koe koostuu myös näistä aiheista. Omalta osaltani koe olisi voinut mennä huonomminkin, vaikka välillä en ollutkaan varma, mitä sanoa. Opettavainen koe joka tapauksessa, sillä harvoion tulee kokeiltua, miten hyvin oikeasti pärjäisi pelkällä ranskan kielellä keskustelussa.
    Kirjalliset kokeeni alkoivat matikan kokeilla, joista toinen oli viikko sitten keskiviikkona ja toinen sitä seuraavana perjantaina. Ei niistä sen kummempaa sanottavaa ole, kuin että ne menivät ihan hyvin. Ensimmäinen koe käsitteli mm. integrointia, derivointia ja logaritmeja, kun taas toisen kokeen aiheena oli tilastot, joka kattaa mm. normaalijakauman.
    Taloustiedon koe oli viime tiistaina. Aiheina olivat mm. inflaatio, valuuttakurssit, kilpailu ja talouden rakennemuutokset. Ensimmäisen taloustiedon kokeen jälkeen, joka oli tammikuussa, elättelin toiveita A-arvosanan saamisesta, mutta tuntumani mukaan tämä koe ei mennyt riittävän hyvin. Olisin tosin tyytyväinen B:henkin.
    Toiseksi viimeinen kokeeni oli paljon inhoa oppilaissa herättävä general studies
-oppiaineen koe. Kokeen malli oli samanlainen kuin tammikuussakin, eli ensimmäisessä osiossa oli 30 monivalintakysymystä pohjatekstiin liittyen, joka tällä kertaa käsitteli hedelmöityshoitoja. Kaikki vastaukset löytyivät pohjatekstistä, mutta tietysti hieman eri muodoissa. Sanasto oli taas vaikeaa, ja pikkuinen sanakirjani ei edes tiennyt suurinta osaa sanoista, joita yritin sieltä etsiä. Hyvä fiilis minulla osiosta joka tapauksessa jäi.
    Toisessa osiossa oli valittavana kolme eri kysymysparia, joista piti vastata yhteen. Molemmat kysymysparin kysymykset olivat esseekysymyksiä, ja niihin piti vastata pohjatekstin pohjalta. Aiheina olivat maanjäristykset, tieteellisten tutkimusten tekeminen ja joku kolmas, jota en muista. Minä valitsin tieteelliseen tutkimuukseen liittyvät kysymykset. Ensimmäisessä kohdassa kysyttiin, miten objektiivinen tutkimus tehdään, ja toisessa pyydettiin analysoimaan eri tahojen (valtio, yritykset) vaikutuksia tutkimustuloksiin. Vastasin mielestäni ihan hyvin molempiin osioihin, ja olisin tyytyväinen C-arvosanaan, joka olisi parempi kuin tammikuun kokeeni tulos.
    Saan kokeideni tulokset elokuussa postissa Suomeen. Sinällään tämän vuoden arvosanoilla ei ole minulla mitään merkitystä, mutta ainahan hyvät arvosanat näyttävät CV:ssä paremmalta kuin huonot. Täytyy myös huomioida, että hyvät arvosanat korreloivat sen kanssa, miten hyvin osaa asiat. Eli kun olen nyt opiskellut kunnolla matikkaa ja ranskaa vuoden täällä, ensi vuosi Suomessa tullee olemaan helpompi minulle näiden aineiden osalta.

Minulla on koulu nyt yhtä koetta vaille loppu. Paluupäivääni on aikaa muutama päivä alle neljä viikkoa, eli minulla on paljon vapaa-aikaa. Ensi viikolla minulla on paljon suunniteltua ohjelmaa, mm. illallinen kaupunginjohtajan kanssa, mutta sitten minulla on vain vapaata. Jotain tekemistä minun täytyy keksiä, etten vain pelaisia pleikkari päivät pitkät.

2 kommenttia:

  1. Voi Elias älä nyt hyydy! Lenkkeile, pelaa fudista, käy salilla, ui..? Aina voi myös lukea. Ja kirjoitathan pian lisää muusta elämästäsi mm. illallisista? :)

    VastaaPoista
  2. Samoilla linjoilla Sonjan kanssa - jos paluuta salibandykentille mietit, niin kuntoilua ei auta unohtaa.

    VastaaPoista

Asiattomat kommentit poistetaan.